پیتر برگر و نگریستن از جامعه شناسی به الهیات
نویسندگان
چکیده
در این مقاله به آرای پیتر برگر، یکی از برجسته ترین جامعه شناسان دین در عصر حاضر،در زمینه رابطه الهیات و جامعه شناسی و الزامات جامعه شناسی برای الهیات پرداخته می شود. وی بر اساس نگاه برساخت گرایان هاجتماعی، دین را نوعی فراافکندن معانی ذهنی بشری به جهان خارج برای ایجاد جهانی مقدس و معنادار می داند. این فراافکنی ریشه در زیرساخت های ویژه ای از تاریخ بشری دارد.بنابراین،برگر چالش جامعه شناسی برای الهیات را این می داند که این رشته- در ادامه رشته تاریخ و روان شناسی- دین را به گرداب تمام عیار نسبی شدن فرو برده است و آن را به جهانی در میان جهان های بسیار تبدیل کرده است؛ به ویژه جامعه شناسی دینامیک اجتماعیِ ساخته شدن سنت های دینی را نشان داده، از این طریق ماهیت تاریخی و ساختگی آن ها را آشکار کرده است. با این حال، وی معتقد است جامعه شناسی همزمان فرصت هایی را نیز برای الهیات به وجود آورده است؛ چراکه نسبی شدن را به منتهای نتایج منطقی خود می رساند و معرفت های برآمده از عصر مدرن، از جمله خود جامعه شناسی، را نیز نسبی می کند. بدین ترتیب، جامعه شناسی نشان می دهد که ما در وضعیتی متکثر زندگی می کنیم که آگاهی سکولارفقط یکی از صورت های آگاهی ماست و به موازات آن می توان از آگاهی دینی و ایمان دفاع کرد. در این جاست که برگر جا را برای الهیات، به عنوان معرفتی که در جست وجوی «نشانه های تعالی» است، باز می بیند. برگر چنین روشی را ترفندی علیه فوئرباخ می داند؛ یعنی فوئرباخ الهیات را به انسان شناسی تقلیل داد و در این جا دوباره انسان شناسی به الهیات منتهی می شود. با این حال، برگر بر همزیستی دو «چارچوب مرجع» جامعه شناسی و الهیات تأکید می کند. بدین ترتیب، چیزی که در یک چارچوب مرجع به عنوان یک فراافکنی انسانی ظاهر می شود، در چارچوب مرجع دیگر به عنوان بازتاب واقعیت های الهی ظاهر می شود.اما وی تأکید می کند که فقط «الهیات استقرایی»، یعنی فرآیند دینی اندیشه که با واقعیت های تجربه انسان آغاز می کند، است که می تواندنشانه های تعالی در عصر مدرن را کشف کند.وی از «حالت های نمونه ای انسانی» سخن می گوید که تشکیل دهنده نشانه های تعالی در زندگی روزمره هستند، از جمله نظم، بازی، امید، نفرین، و شوخی.
منابع مشابه
منشأ دین از دیدگاه پیتر ال. برگر
برگر از جمله جامعهشناسان بانفوذی است که اعتقاد دارد انسانها در طی قرون کوشیدهاند از طریق دین، وجود خود و جهان را معنادار سازند. به اعتقاد برگر، انسان به علت ناقص بودن ساختار غریزیاش، برای معنابخشی به خود و جهان، دین را میآفریند. انسانها تلاش میکنند تا زندگیشان را معنادار سازند. دین نیز به عنوان یک مقولة پرداختهشده توسط انسان، در زندگی به آنها معنا و جهت میدهد، خصوصاً در مواقع ضروری و م...
متن کاملمطالعه جامعهشناختی سکولاریسم و پساسکولاریسم از منظر پیتر برگر
مقالهی حاضر درصدد است به بررسی آرای برگر در خصوص سکولاریسم و پساسکولاریسم بپردازد. به این منظور ابتدا به بررسی بنیان نظری او میپردازیم و سپس در دو مبحث، سکولاریسم و پساسکولاریسم را از منظر او به بحث میگذاریم. برگر مبتنی بر نگرشی معرفتشناسانه، دین را نوعی برساخت اجتماعی میداند؛ همچنین، او با اتخاذ رویکردی ذاتگرایانه در تعریف دین، سکولاریسم را نوعی افول دین در عصر مدرن میداند که در تمام دن...
متن کاملبررسی سیر تحولات جامعه شناسی دین با محوریت نظرات و نقش پیتر برگر
در پایان نامه حاضر بعد از مرور مقدماتی شامل چیستی و چگونگی شکل گیری جامعه شناسی دین و نیز روند تغییرات و ریشه های آن، به بیان نظرات جامعه شناسان کلاسیک و سپس جامعه شناسان و نظریه پردازان معاصر پرداخته شده است. در ادامه، به منظور بررسی تطبیقی نظرات و نقش پیتر برگر- جامعه شناس دین معاصر و شهیر آمریکایی- در سیر تحولات جامعه شناسی دین، پس از بیان زندگی نامه و آثار وی، آراء و نظرات برجسته او در چهار...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب فلسفه،کلام و عرفانجلد ۱، شماره فصلنامه نقد کتاب کلام ،فلسفه ،عرفان، صفحات ۸۱-۹۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023